OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Sortlandselever vant digital konkurranse i bedriftssimulering

Klikk for stort bildeFredag 11. juni deltok 20 elever fra Sortland videregående skole i Hubro Marketing-turnering sammen med rundt 50 elever i fra Bodø videregående skole.

Hubro Marketing

Hubro Marketing er en digital business-simulering, hvor elevene driver bedrift igjennom flere «år» (komprimert til 5 timer). De må ta beslutninger i forhold til investeringer, rekruttering og ansettelser, oppsigelser, forskning og utvikling, markedsføringskampanjer osv. Spillets vinner er den bedriften som sitter igjen med høyest egenkapital når spillet avsluttes. Hele 29 bedrifter konkurrerte om topplasseringene på turneringen, og det vanket pengepremier til fire vinnerbedrifter. Fra Sortland deltok elever fra følgende klasser:

  • Markedsføring og ledelse 1 (ML1)
  • Markedsføring og ledelse 2 (ML2)
  • Økonomistyring (ØKS)

Vinnerne

Vi kan med stolthet fortelle at Sortlandselevene markerte seg sterkt i turneringen. 1.plassen gikk til bedriften «Flymore» som bestod av August Wold-Haugen (ML1/ØKS), Hege Annie Anderssen (ØKS) og Thomas Andersen (ØKS). Bedriften ledet i fra start og holdt lenge god avstand til de øvrige bedriftene. Bedriften utmerket seg med å ha god oversikt og ta kloke beslutninger ut fra helhetsbildet.  Mot slutten ble de tatt innpå av flere bedrifter, men de holdt hele tiden ledelsen, helt over mållinja.

2.plassen gikk til Bodø-bedriften «Disney» med elever fra Salg, service og reiseliv. Den 3.beste bedriften var «Joe M.A.» som bestod av Temuulen Altantuya og Harald-Georg Hansen fra ML2. Denne bedriften var ekstremt god på markedsføring til målgruppa si, noe som gjorde at de etter hvert oppnådde gode salg, resultater og egenkapital.  

Underdog

I tillegg ble det utdelt en pris for «Underdog», det vil si den bedriften som kanskje lå dårlig an i starten, men som viser stor utvikling og læring ut over i spillet og gjør det bra mot slutten. Beste «underdog» gikk til Sortlandsbedriften «Packing» som bestod av Nora Oliva Rasmussen (ML1/ØKS) og Oliver Sebastian Selnes (ØKS). De lå og rota helt nederst på resultatlista de første kvartalene av spillet, men så gjorde de flere gode og kloke valg som ga dem ekstremt gode inntekter som sendte dem høyt opp på resultatlista mot slutten av spillet.

Godt samarbeid

Dette er første gang vi spiller Hubro-turnering sammen med elever fra andre skoler, men det blir definitivt ikke siste gang! Vi var spente på om teknikken ville spille på lag med oss, men med god hjelp fra IKT på begge skoler, fungerte alt helt utmerket! Turneringen er et resultat av nettverkssamarbeid i Salg, service og reiseliv i Nordland fylke.

Tekst:
Lena Darén
Lærer og Nettverkskoordinator for Salg, service og reiseliv