Elevene i 1MDA takker!

Kjære fylkesråd! Kjære fylkespolitikere!

Endelig startet skoleåret, og VG1-klassen ved musikk, dans og dramalinja på Sortland videregående skole fikk begynne på studieretningen de ønsket aller mest.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Det ble en liten, men eksklusiv klasse.  Etter et relativt lavt søkertall på musikk, dans og drama i vår, ble det vedtatt at studietilbudet ikke ville bli startet opp.  Heldigvis snudde utdanningsråden og bestemte at de fikk begynne likevel. De 12 elevene i den nyoppstarta klassen takker for det de mener var en modig og riktig avgjørelse av fylket. De er kjempeglade for at de slipper å måtte reise 6 timer unna hjemplassen sin for å kunne gå på det de har aller mest lyst til. Nå har de endelig kommet i gang og ser fram til 3 år på musikklinja.

Ingrid Jørgensen, Eirik-Elias Lorentzen og Sigurd Randers-Pehrson stortrives på skolen:

Vi er imponert over hvor fort kjemien har utviklet seg mellom alle i klassen. Vi ble fort kjent, og det at vi har felles interesse og kan jobbe sammen med musikk, betyr veldig mye for det sosiale felleskapet.

På spørsmål om hva det betyr å kunne jobbe med musikk på skolen samtidig som man får studiekompetanse, sier Ingrid at det å holde på med noe man liker, er motiverende for hele skolehverdagen.  Sigurd og Eirik mener at det er fantastisk å få lov å jobbe med hovedinteressen sin og utvikle seg musikalsk samtidig som man har de tradisjonelle fellesfagene.

På bilde: Bakerst f.v.: Cathrine Holst (kontaktlærer), Madeleine Viola Budde, Sandrine Andersen Marstein, Anna Grongstad Dishington, Julie Strøm-Kristiansen, Ingrid Jørgensen, Eirik-Elias Lorentzen, Rommel Andres Kanakaratne, Sigurd Randers-Pehrson. Foran f.v.: Maja Johanne Aanes Nesset, Ingeborg Elide Christensen-Dahl, Stella Meier, Øyvind Stafseth Hveding.

Selv om de fleste ikke tar sikte på å bli yrkesmusikere gleder man seg mer til skolehverdagen. Man ser fram til å gå på skolen, og den generelle motivasjon øker. Det å kombinere praktisk musikkutøving med teorifag, gir en ekstra piff i hverdagen. Når vi musiserer sammen, så åpnes en dør og vi bygger relasjoner.

Skuffelsen over at fylket planla å ikke starte opp tilbudet var stor. Gleden ble desto større da vi fikk beskjed om at fylket hadde ombestemt seg. Vi i 1MDA på Sortland er utrolig glade og takknemlige for at politikerne snudde, avslutter elevene med å si.

Takknemlig hilsen fra musikk-, dans- og drama-klassen, 1MDA, ved Sortland videregående skole