Elever på bedriftsbesøk hos Calanus

Økonomistyrings-gruppa var denne uka på bedriftsbesøk på nyfabrikken til Calanus.

Calanus produserer helsekostprodukter av Raudåte, som er et bittelite krepsdyr på bare 3 mm.

Fangstnettet som brukes for å fange Raudåta er oppfunnet av Sortlendingen Snorre Angel, og er patentbeskyttet.

Det ble åpnet opp for kommersiell fiske av Raudåte i 2019, men per i dag er Calanus de eneste i Norge som høster av Raudåta.

Det er estimert mellom 200 – 400 millioner tonn Raudåte langs Norskekysten, hvor det nå er tillatt å fiske 250 tonn.

Elevene fikk omvisning i fabrikken av Snorre Angel, og lærte om bærekraftig fangst, bærekraftig produksjon, patentering, forskning & utvikling, innovasjon og entreprenørskap.

Tekst: Lena Darèn