OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Viktig IKT-informasjon til avgangselever

Alle avgangselever mister Office-lisensen i løpet av sommeren. Les mer om hva du bør gjøre med filer, e-post og pc.

Office-lisensen

Når du er ferdig som elev hos oss i Nordland fylkeskommune mister du din lisens til Office. Det betyr at du i tillegg til å miste tilgang til blant annet Word og OneNote, også mister tilgang til skylagring gjennom OneDrive. Dersom du har «Filer ved behov» aktivert, ligger selve filene dine i skyen med bare en snarvei på din datamaskin. Du må da slå av «Filer ved behov» i innstillingene i OneDrive-klienten din. Da lastes filene i skyen ned og du får en kopi lokalt på din maskin.

Mer informasjon finner du her. Det er også mulig å få bistand til dette ved å sende inn en sak på IT-hjelpa.

itslearning

Din tilgang til ITSL vil også opphøre, så det er viktig at du tar vare på filer og annet innhold der også, før du slutter.

E-post

E-postadressen din gjennom skolen (feidebruker@vgs.nfk.no) slutter å fungere etter at du er ferdig som elev. Har du e-poster du trenger å ta vare på eller har registrert deg på tjenester med denne e-postadressen, må du huske å ta back-up av e-post og endre e-postadressen på tjenester.

BitLocker

Mange elever har aktivert BitLocker på datamaskinen sin. Dette er en kryptering som gir økt sikkerhet og som du ikke legger merke til i det daglige. Vi anbefaler deg sterkt å deaktivere denne krypteringen før du slutter som elev hos oss, da vi ikke har krypteringsnøkkelen din tilgjengelig i ettertid.
NB! Dette gjelder ikke alle, men det er smart om du sjekker. Søk opp «Administrer BitLocker» via startknappen og sjekk om BitLocker er aktivert. Om den er det, velg «Deaktiver BitLocker».

Elev-pc

Du overtar datamaskinen du har brukt mens du har vært elev hos oss, forutsatt at du har betalt alle leieavdragene, eller betalte hele leien da du skrev under kontrakten. Maskinen har i utgangspunktet 3 års garanti, men vi frasier oss ansvar for maskinen etter at du er ferdig som elev hos oss. Skulle det oppstå garantisaker innen 3-årsperioden, kan du selv melde inn saken hos HP.

Sikkerhetskopi

Har du data som du er redd for å miste på din skolemaskin, anbefaler vi deg å ta back-up/sikkerhetskopi av dette. Det kan gjøres i diverse skytjenester eller ved hjelp av en minnepenn eller ekstern harddisk.

Dersom du har lånt utstyr hos oss, er det viktig at du husker på å levere dette inn før du forlater skolen.

Vi ønsker deg lykke til videre, og god sommer!

Mvh
IKT-avd.